Travel Back to Basic

Hiking, Biking & Travel

Een vakantiefiets kiezen

We willen op fietsvakantie. Natuurlijk zullen we blijven wandelen, maar om onze horizon te verbreden en een andere manier van duurzaam reizen te onderzoeken hebben we een goede vakantiefiets nodig. Waaraan moet die fiets voldoen en hoe maken we de juiste keuze? En wat kost het eigenlijk zo’n vakantiefiets?

Iedere fiets kan

Een fietsvakantie kun je op  iedere fiets maken. Toen ik 13 was maakte ik met een vriendinnetje een fietsvakantie naar familie. We fietsen met een omafiets volgeladen met fietstassen en een vuilniszak achterop met onze slaapzak. Het kan ook met een stadsfiets met krantentassen… het kan allemaal. Maar als je het serieus aan wil pakken dan zijn een stabiel frame, goede banden, veilige remmen best belangrijk én comfortabel. We gaan dus op zoek naar een echte vakantiefiets.

Tweedehands of toch niet…

We hebben op de Fiets- en Wandelbeurs een aantal presentaties over fietsvakanties gezien. Daarnaast zijn we langs wat fietsfabrikanten gewandeld, zoals Santos. We werden direct enthousiast want dit zijn supermooie fietsen, maar oh zo duur! Als onze ideeën om fietsen te gaan kopen serieuzer worden nemen we een kijkje op Marktplaats. Hier staan vooral handelaars op en weinig particulieren. Het is als zoeken naar een speld in een hooiberg!

Op fietsforums lezen we dat handelaren alle particuliere fietsen razendsnel opkopen. We begrijpen ook dat een tweedehandsfiets best veel risico met zich mee brengt. Naast dat de fiets toevallig precies bij jouw wensen moet aansluiten (framemaat, versnellingssysteem, kleur) weet je niet wat die fiets allemaal heeft meegemaakt….We hebben te weinig verstand van fietsen om dit goed in te kunnen schatten. De handelaars in tweedehandsfietsen spreken ons niet aan. De toon op de website van Jan Hoedje is ronduit vervelend. Wij worden er in ieder geval niet enthousiast van. We zien wel dat de prijzen een stuk lager liggen.

De prijs, wat hebben we over voor een goede vakantiefiets?

Als we denken aan een goede vakantiefiets, dan denken we aan een prijs tussen de 2200 en 3000 euro. Veel geld voor een fiets. Als het goed is zullen we er wel lang plezier van hebben. Tweedehands liggen de prijzen lager, dan kan er zo’n 1000 euro vanaf.

De fiets die we gaan kopen moet ons bevallen, betrouwbaar zijn en we vinden het belangrijk dat we fijne service krijgen. En deze aspecten zorgen dus voor een hoger prijskaartje. We vinden het ook belangrijk dat de winkel waar wij onze fiets gaan uitzoeken een breed assortiment heeft.

De merken

Er zijn verschillende merken actief op de vakantiefietsen markt. Santos heeft een goede marketingmachine en is daarmee overal bekend. Koga, Idworx, Gaastra zijn andere bekende Nederlandse merken. Tout Terrain, Avaghon en VSF Fahradmanufaktur kende ik nog niet.  Veel merken hebben Nederlandse roots. Zo is Koga, Idworx en Gaastra allemaal onderdeel van de Gaastra familie en die familie heeft ook ooit Batavus groot gebracht.

Fietswinkels gespecialiseerd in vakantiefietsen

We zoeken het internet af en vinden verschillende winkels waar vakantiefietsen worden verkocht. De meeste liggen niet om de hoek. Gewone fietshandelaren hebben zelden echte vakantiefietsen en daar zijn we toch naar op zoek! En we denken dat het goed is om ons breed te oriënteren.

Jan Brinkman in Dronten verkoopt fietsen van de merken Santos, Tout Terrain en Cube. Daarnaast verhuurt hij vakantiefietsen. We vinden dit op zich een prima idee. Wanneer je nog niet zeker weet of je het fietsen wel leuk vindt en of het bevalt kun je voor een week, twee weken of langer een Santos huren met tassen en op die manier erachter komen of het je bevalt of niet. Wanneer je vervolgens een fiets bij hen koopt, krijg je 50% van het huurbedrag terug. Een prima deal.  Maar nadeel is dat Brinkman alleen die merken heeft én als je eenmaal een Santos hebt gereden, lijkt het me lastig om terug te stappen naar een andere fiets.

In de buurt zit ook een vakantiefietsen zaak: Bikefeeling in Oudenbosch. Maar ook deze winkel is dealer van maar een aantal merken: Santos, IdWorx en Gaastra.

In Rotterdam zit  Bike4travel, zij hebben een breder assortiment. Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken. Al snel blijkt dat we toch uitkomen op De Vakantiefietser in Amsterdam. Eric Schuijt verkoopt, met zijn collega’s, Santos, Koga, Tout Terrain, Idworx en Gaastra.

Koga of Santos

Wanneer we ons verder oriënteren op internet komen we uit op Koga en Santos. We vinden Santos fietsen erg mooi, vanwege de uitvoering van het frame, de mooie kleurtjes en de no nonsens uitvoering. We zien, wanneer we ons oriënteren, dat de meeste Santos fietsen toch buiten onze prijsklasse liggen. Dat geldt ook voor IdWorx en Gaastra. Tussen de 3500 en 4500 euro. Als beginners vinden we dat te veel geld. We komen op een Koga Grand Tourer of World Traveller uit. Die ligt beter in onze prijsklasse (start bij 2200 euro).

Winkelbezoek bij de Vakantiefietser

Wanneer we bij Eric in de winkel zijn dan neemt hij ons mee langs de verschillende merken en vertelt ons over de vijf belangrijke keuzes die je moet maken als het gaat om de aanschaf van een fiets. Het vijfstappenplan.

  1. Wielmaat
  2. Versnellingssysteem
  3. Ketting of riem
  4. Remmen
  5. Verlichting

Ik denk ook nog aan de kleur, het zadel, het stuur en de trappers. Eric maakt ons direct al duidelijk dat die keuzes later aan bod komen.

Wielmaat

Als je, net als wij, vooral in Europa gaat fietsen, over asfalt, dan is een 28 inch een logische keuze. Onze voorkeur ligt bij brede banden. Die zien er niet alleen stoer uit, ze bieden ook meer comfort. Maar niet alle fietsen hebben bredere banden. Als je veel onverhard wil gaan fietsen dan moet je voor 26, 27,5 of 28 inch kiezen met brede banden.

Versnelling

Inmiddels zijn we, door het inlezen op het wereldwijdeweb, op de hoogte van de verschillen op het gebied van versnellingsystemen. Als we veel geld zouden hebben dan zouden we kiezen voor een Rohloffnaaf. Dit is een onderhoudsarme versnellingsnaaf, die als je veel fiets het geld meer dan waard is, daarnaast kun je vanuit stand schakelen. Dat lijkt me heel handig als je onderaan een berg staat bijvoorbeeld. Maar met ons budget kiezen we voor een Shimano XT derailleursysteem. Dit scheelt ongeveer 800 tot 1000 euro. Heb je echt geld genoeg dan kun je trouwens ook nog kiezen voor een Pinion versnellingssysteem. Dat is top of the bill, maar ook weer 1000 euro duurder.

Ketting

Doordat we kiezen voor een Shimano XT, kiezen we ook automatisch voor een ketting. Wanneer je voor de Rohloff kiest dan kun je een riem nemen. Dit is 300 tot 500 euro duurder. Lijkt me ideaal. Geen gedoe met olie en de riem gaat langer mee. Ik vind het jammer hoor, zou het liefst ook een Rohloff naaf nemen, inclusief riem omdat ik opzie tegen het gedoe met olie en vet op je kleding.

Remmen

We kiezen voor hydraulische velgremmen van Magura. Joost heeft die nu al op zijn fiets en die bevallen goed. Ga je vooral onverhard rijden dan zijn schijfremmen een betere keuze. Ze zijn wel gevoelig, vertelt Eric. Als je bijvoorbeeld je fiets onderin een bus legt en er komt een koffer bovenop dan kunnen ze aan gaan lopen.

Verlichting

We kiezen voor een naafdynamo. Dit is duurder dan batterijverlichting, maar ik vind verlichting wel belangrijk omdat we de fietsen ook gewoon thuis gaan gebruiken. Daarnaast kan er bij een naafdynamo een omvormer ingebouwd worden. We kiezen voor de Cycle2Charge (99 euro), zodat we onderweg de telefoon kunnen laden. We gaan namelijk mijn mobiel gebruiken om te navigeren.

De keuze

Als we al deze keuzes hebben gemaakt, komen we uit op twee modellen van Koga: de Grandtourer en de World Traveller en één model van Santos, de Special. We zijn verrast dat er een Santos is die nog binnen onze prijsklasse valt. De Special is een mooie matzwarte fiets, met alle bovenstaande items erop, alleen heeft de Special smallere banden. Dat geldt ook voor de Grandtourer. Eric berekent de prijzen van de fietsen met dezelfde uitvoeringen en zo kunnen we goed vergelijken. De Grandtourer is de goedkoopste, maar valt voor mij toch al snel af. De Koga WorldTraveller ziet er mooi uit en heeft alles wat ik wil. Ik vind het prettig dat de bedrading binnenin het frame loopt. Je kunt uit tien verschillende kleuren kiezen. Ik kies voor Vintage Blue. Joost twijfelt nog. Hij vindt de Special van Santos ook erg mooi. De prijs van beide fietsen in de uitvoering die wij willen is zo’n 3000 euro. Uiteindelijk kiest hij ook voor de World Traveller, maar dan in matzwart.

Pasframe

Nadat we de keuze hebben gemaakt, meet Eric alle maten op met behulp van een pasframe. Hij vraagt ook naar eventuele klachten. Ik ben bang dat ik veel zadelpijn zal krijgen, met name aan de voorkant bij de weke delen. Dit is wel iets om rekening mee te houden. Daarna gaat Eric alles opmeten. Eerst de breedte van zitbotjes. Die zitbotjes bepalen welk zadel goed bij je past. Vervolgens kijkt hij naar de hoogte van het zadel, de afstand tussen zadel en stuur. Het stuur en de handvatten en het zadel zelf. Het is een hele studie maar het gaat op een hele fijne rustige manier en je hebt zelf ook direct het idee dat je hele houding op de fiets steeds beter wordt, dat er meer ontspanning optreedt. Dat kan alleen maar fijn zijn als we straks al die kilometers af gaan leggen! Zo kies ik het Terry Fisio GT Max dameszadel (speciaal ontwikkeld voor dames) en een moonbar stuur met GP4-L handvatten.

Bestelling

Bij het klaar maken van de fiets monteren ze alle specifieke wensen op de fiets, soms kost dat wat meer zoals het zadel, maar meestal vervangt Eric hetgeen standaard op de fiets zit zonder meerprijs. Heel prettig! De fietsen worden besteld en zullen waarschijnlijk over zo’n 7 weken klaar zijn. De komende periode zal de fietsenmarkt veel last gaan krijgen van een tekort aan onderdelen, we hopen dat de levertijd niet teveel oploopt.

Fiets ophalen

Acht weken later gaan we onze fietsen ophalen bij De Vakantiefietser. Spannend hoor! Als we aankomen zien we ze al staan in de winkel. Ze zijn erg mooi! En spiksplinternieuw, ze glimmen aan alle kanten!  We krijgen een uitgebreide technische uitleg en tips over o.a. de banden en de ketting. We maken natuurlijk ook een proefrit om te kijken of alles goed staat afgesteld. Verder schaffen we de laatste spulletjes aan zoals een stuurtas, telefoonhouder en natuurlijk de verzekering. Hierover vertel ik je alles in het hoofdstuk over de uitrusting.