Travel Back to Basic

Hiking, Biking & Travel

Fietsen door Schotland

Fietsen door Schotland. Na Noorwegen, trekt Schotland ons met haar ruige natuur, mooie eilanden, prachtige stranden en wildlife. Fietsen zal niet easy peasy zijn, maar we houden wel van een uitdaging!

Wil je meer weten over het aanschaffen van een vakantiefiets, lees dan hier verder. Benieuwd naar onze avonturen in Noorwegen? Klik dan door naar deze pagina!

De route en de aanpassingen

We kiezen er bewust voor om in het voorjaar te fietsen. Mei is schijnbaar één van de droogste maanden in Schotland….Nee, de voornaamste reden is dat er nog geen midges zijn in de lente en dat lijkt ons wel zo prettig. Gevolg is wel dat het af en toe flink koud is met name op de Hebriden.

We stippelen een route uit, waarin we in ieder geval de Buiten-Hebriden bezoeken. Hier kun je de Hebridean Way volgen, een route langs 10 eilanden. Daarnaast bestuderen we de website van Europafietsers en schaffen we het routeboekje Schotland Rond II aan. Uiteindelijk plannen we een route waarbij we van Isle of Arran naar Oban gaan, vandaar de ferry naar Barra (Buiten-Hebriden), de Hebridean Way volgen tot aan Stornaway. We pakken daar de ferry naar Ullapool en zakken dan weer af naar Oban. Totaal zo’n 900 km.

Uiteindelijk hebben we bovenstaande route een aantal keren aangepast. Vanwege het feit dat we al direct merkten dat het een te ambitieus plan was. Te ver, te pittig en gezien de weersomstandigheden niet te doen voor ons. We hebben ervoor gekozen om na Isle of Arran, door te fietsen naar Logliphead en daar route 78, de Caladonia Way, te volgen naar Oban. De Hebridean Way hebben we op Lewis na helemaal gevolgd. We hebben de ferry in Tarbert genomen naar Uig (Isle of Skye) i.p.v. Stornoway – Ullapool.  Op Skye hebben we de route zoals beschreven in Schotland Rond II gevolgd. Daarna wilden we alsnog naar Oban, maar we zijn met de trein naar Fort William gegaan en hebben vervolgens (weer) route 78 gevolgd naar Inverness. In totaal zo’n 800 km.

Treinen en Ferry’s

Het beginpunt Arran is goed te bereiken met de trein, evenals het eindpunt Oban. Het boeken van de treinen is een uitdaging. Er bestaan meerdere treinmaatschappijen en die hebben allemaal eigen websites, apps en reserveringssystemen voor de fietsen. Dat is best een puzzel!

Het treinen zelf verloopt over het algemeen prettig. Personeel op de stations en in de treinen is servicegericht en vriendelijk. Kaartjes boek je het liefst lang van te voren. Dan zijn ze namelijk goedkoper. De treinen van LNER, van Newcastle tot Edinburgh (en vv) hebben een heel kleine ruimte voor de fietsen en deze moet je reserveren. De treinen van Scotrail, zoals tussen Edinburgh en Glasgow, hoef je niet te reserveren. Het is afhankelijk van het type trein of de fietsen moeten hangen of kunnen staan. Over het algemeen moeten alle tassen eraf en is het handig om veel overstaptijd te plannen.  Het reserveren van de fietsplaatsen moet je ook ver van te voren doen, er zijn namelijk weinig plaatsen. Maar…wij hebben onze route meerdere keren aangepast en dan boek je pas op het laatste moment.

Het vervoer met de ferry’s verloopt efficiënt en prettig. Er is meestal een plek gereserveerd voor de fietsen. Personeel is vriendelijk. Je betaalt alleen voor jezelf, de fietsen gaan gratis mee.

Reisverslag per dag

Hieronder volgt een reisverslag per dag, inclusief overnachtingsplaatsen en globaal aantal kilometers.

Zaterdag 23 april vertrekken we aan het einde van de ochtend. We gaan met de trein naar Haarlem. Fietsen vanaf het station naar de ferryterminal in IJmuiden. Een mooie rit door de Kennemerduinen (19 km). We mogen al snel de boot op. Na een goede nacht ontbijten we op de boot.

In Newcastle moeten we een flink stuk fietsen (16 km) naar het station. Dit duurt langer dan verwacht en we halen onze trein niet. Gelukkig kunnen we ‘m omboeken. De treinen van LNER hebben super kleine ruimtes voor de fietsen, waar we ‘m in moeten hangen. Scotrail treinen zijn wat dat betreft fijner. De reis verloopt prima. Toch halen we onze aansluiting in Glasgow (waar we naar het andere station lopen) weer net niet. Hier lossen we het op door een trein naar Ardrossan te nemen. Zo kunnen we toch met de ferry mee. Het is heerlijk weer! De fietsvakantie kan beginnen!

We komen na een uurtje aan op Isle of Arran. Hier fietsen we een kwartiertje en dan komen we aan op Glenrosa. Dit is een semi wildkampeer plek in een dal. Er is een wc en stromend water, maar voor de rest zijn er geen voorzieningen. Er hangt een honesty box waar je een bijdrage in kunt doen. Het is er prachtig met uitzicht op de ruige pieken (Goat Fell, 874 meter), een kabbelende rivier, gaspeldoornstruiken in bloei en fazanten en andere hoenders die rondscharrelen. We zoeken een plekje voor ons tentje en genieten van het uitzicht en de rust.

25/4 Wakker worden op Arran

De volgende ochtend vertrekken we pas laat. Het was een koude nacht. We eten een lekker ontbijtje met warme pannenkoeken en genieten nog van dit mooie plekje. Maar als alles is ingepakt gaan we toch op pad. We rijden naar het zuiden van het eiland. Direct een flinke helling en daarna nog een paar. Oef, dat valt niet mee! We komen langs mooie kustdorpjes.

Bij Kildonan lunchen we met uitzicht op Pladda. Hierna een pittige klim om uit het dorpje te komen en daarna gaat het steeds op en neer. Ik wandel een paar keer, maar de meeste ‘colletjes’ lukken fietsend. De kustweg is prachtig, vooral langs de westelijke kant van Arran.  Wat ruiger, mooie gageldoornen in bloei en af en toe komt de zon lekker door!

Om half vijf komen we aan bij de kleine Bridgend camping. We eten bij een prachtige zonsondergang en maken een ommetje langs een oud vervallen kerkje en kerkhof.

26/4 Oversteek naar Kintyre

Het is ’s nachts behoorlijk koud, overdag is het heerlijk lenteweer. We nemen een binnenweg en komen na een tijdje weer op de mooie kustweg. We zien zeehondjes! Leuk!  Bij Lochranza eten we een heerlijke sandwich. De eerste 100 kilometer zitten erop! We nemen de ferry naar Claonaig, op Kintyre (schiereiland).

Het is een mooie weg. We zien hier de eerste herten. Als we eenmaal op de A83 komen is het uit met de pret. De auto’s razen langs ons.Bij Tarbert boeken we bij Gather een pod. Hier komen we heerlijk op adem. In de avond besluiten we de route naar Oban aan te passen, zodat we iets meer tijd hebben. Ons plan was te ambitieus.

27/4 De Caladonian Way

We nemen eerst een leuk binnendoorweggetje, maar volgen daarna de drukke A83 van Tarbert naar Lochgilphead. Dit rijdt niet prettig, de vele vrachtwagens, de herrie….Maar bij Ardrishaig kunnen we fietsroute 78 gaan volgen. Langs het mooie en rustige Crinan Canal. Aan het einde een prachtig natuurgebied (het grootste veengebied van Europa), mooie grafheuvels bij Kilmartin en langs Loch Awe pittig stijgen.

We fietsen in totaal 65 kilometer. Bij Dalavich kunnen we koud drankje drinken en dan gaan we op zoek naar een wildkampeerplek in de bossen. We vinden een mooi plekje….naast de waterkrachtcentrale, niet zo idyllisch.

28/4 Lekke band en Hooglanders

Na een vochtige en frisse nacht ontbijten we in het zonnetje. Helaas heeft Joost een lekke band, dus die moet eerst geplakt….dit lukt echter niet, dus we halen alsnog het achterwiel eruit en vervangen de band. Daarna fietsen we het tweede deel van route 78 naar Oban (ca 40 km). Wederom pittig met flinke heuvels, maar het stijgen lukt steeds beter, dus ik kan in het zadel blijven zitten. We worden verrast door een kudde Hooglanders met veel kleintjes. Erg leuk! De omgeving is hier afwisselend, mooie natuurreservaten, highlandheuvels. Van alles wat. In Oban gaan we eerst naar de fietsenzaak voor nieuwe binnenbanden, doen we boodschappen en besluiten dan lekker te gaan eten in een enorme pub bij de haven. We fietsen daarna nog een lang kwartiertje naar de camping waar we een pod huren voor de nacht.

29/4 Naar de Buiten Hebriden!

De volgende ochtend ontbijten we, ruimen op en fietsen naar Oban. We hebben een heerlijke rustige overtocht naar Castlebay (Barra) door de Sound of Mull. Veel dolfijnen te zien.Mooi!!

Eenmaal op Barra een stukje fietsen (8 km) naar Vatersay, met een gezellig hellingspercentage. De officiële start van de Hebridean Way. Hier zetten we onze tent bij de communityhall met wc/douche en honestybox (3 pond voor een tent). Perfect geregeld! We eten op het mooie strand en wandelen een rondje.

30/4 Regen!

Het regent! We hadden het weerbericht gezien en wisten dat dit eraan kwam…maar het valt toch tegen. We douchen en zijn om 8.15 na een snel ontbijt vertrokken. Voordat we in Castlebay aankomen ben ik al verzopen. Het plan om op South Uist wild te kamperen zie ik niet zitten. Er staat een koude wind en ik ben echt zeiknat. We kunnen nergens schuilen en we hebben geen bereik. We besluiten in Castlebay te stoppen en een slaapplek te zoeken. Dat valt tegen. Uiteindelijk via de communityhall een B & B kunnen regelen. Hier worden we warm ontvangen door Liz! Heerlijk! De volgende dag gaan we alsnog naar South Uist.

1/5 South Uist, vlak en wat saai….

Na een heerlijk en gezellig ontbijt fietsen we over het mooie Barra naar de ferry naar Eriskay (20 km). Mooi tochtje (met zeehonden). South Uist is wat vlakker en minder fraai. We lunchen bij het strand dat dan weer erg mooi is. Bij Lochboisdale overnachten we in een zeer luxe pod, met alles erop en eraan. We fietsen nog naar de Hallan round houses en het strand.

2/5 Otters Edge

We vertrekken laat en fietsen de hele dag in een koude tegenwind. We lunchen bij het strand en fietsen langs Howmore Chapel en Burial Place (middeleeuwen, met oa keltisch kruis; mooi!). Het is een zware dag.

Op Benbecula zetten we, na 73 km, de tent neer op Otters Edge Campground. Ik had me meer voorgesteld van deze camping (blijkt een kaal grasveld te zijn) maar we worden hartelijk ontvangen door Rosie. Kletsen gezellig met medefietser Paul. Op het strand geen otter gezien, wel zeehonden, eidereenden en wederom een tureluur.

3/5 Mooi North Uist en Berneray

Frisse nacht maar vroeg op. Warme douche. De wind is gedraaid dus dat is gunstig. We steken Benbecula recht over maar nemen op North Uist de scenic way (westelijk). Mooie omgeving en rustige weggetjes. Fijn! Wel een frisse wind. Laatste kilometers zijn erg mooi. O.a. oude nederzettingen uit de prehistorie. We zijn op tijd bij de ferry van Berneray naar Harris. Genieten van een welverdiende warme choco.

Tijdens de overtocht begint het flink te regenen. De laatste 15 km (van 82 km) naar Horgabost zijn pittig….arriveren op de campsite in stromende regen.

4/5 De prachtige stranden en Golden Road van Harris

Deze camping ligt prachtig (al zijn de voorzieningen prut) en gelukkig klaart het de volgende ochtend wat op. Mooie witte stranden met prachtig blauw water. We ontbijten in het ongezellige hok, waar het toch net iets warmer is dan buiten 😉 Onze wandelaar uit Oxford houdt ons gezelschap. Hij heeft besloten naar huis te gaan….Wij twijfelen nog. De weersvoorspellingen zijn niet al te best en we zijn bang dat we in de stromende regen niet zullen genieten van de mooie omgeving. We besluiten de ferry te pakken van Tarbert naar Uig – Isle of Skye. Dit maakt de terugweg naar Oban ook korter en dus beter te doen.

Vandaag genieten we nog van Harris. Na een zeer pittige klim, kiezen we voor de Golden Road. Een prachtige slingerende weg met pittige klimmetjes, felle regenbuien maar ook een stralend zonnetje. Totaal 35 km.

In Tarbert genieten we van een heerlijke warme lunch van een foodtruck. Het is nog even spannend of de ferry wel gaat, maar gelukkig vaart ie gewoon pfff. Onderweg veel regen. Eenmaal op Skye valt op hoe groen het er is. In Uig zetten we onze tent op en eten voor het eerst buiten zonder driedubbele lagen….

5/5 Het woeste winderige Isle of Skye

We worden wakker met regen en wachten met vertrekken…. Als het eenmaal droog is vertrekken we. We nemen de noordelijke route. Het laatste stuk is echt op de trappers staan, zoveel wind staat er. We worden bijna van de fiets geblazen! In Staffin (27 km) hebben we voor twee nachten een cottage (Ben View) gehuurd. De kachel brandt als we aankomen….wat heerlijk! We genieten van de rust. We doen de was en al snel hangt het hele huisje vol. Joost stoeit met de wind en de tent….

6/5 Rustdag

We hebben heerlijk geslapen. Het regent, dus voorlopig blijven we nog even binnen. We buigen ons over de route en mogelijke overnachtingsplaatsen. Om een uur of 2 komt er een zwak zonnetje. We gaan op pad. We rijden naar de Kilt Rock waterval en vervolgens naar het strand van Staffin. Dat blijkt een bijzondere plek te zijn (dino pootafdrukken….) We klauteren heerlijk over de rotsen, zien een tapuit en een zeehond en genieten van het aanlummelen. Het lijkt wel vakantie….

7/5 Van de Old Man of Storr naar Skye bier

Vandaag een zware etappe naar de westelijke zijde van Skye. Er staat nog steeds veel wind en we gaan zo’n 1000 meter stijgen. Het eerste deel is erg mooi. We rijden langs de Trotternish Mountains met de markante Old Man of Storr. Het is wel een drukke weg, veel toeristen die het minder nauw nemen met het ruimte geven aan fietsers. Het is warm, we kunnen al snel met korte broek rijden. 

We lunchen in het gezellige Portree en nemen daarna de binnenweg B885. Hier vergezellen alleen de schapen ons. Bij Loch Harport volgen we het Loch en nemen daarna het weggetje naar Carbost en Portnalong. Dit laatste stuk…. met name bij de Talisker Distilleerderij poeh!

Het Skywalker Hostel is erg leuk. De Yedihut die we hier hebben geboekt is een schattig klein hutje, met allerlei grapjes. Ondanks de 68 km in de benen gaan we naar de pub en drinken daar Skyebier. Daarna naar de snackwagen voor een burger met friet. We gaan vroeg slapen, het was een pittig dagje.

8/5 Heftige etappe naar Armadale

Ook vandaag staat een grote afstand op het menu. Het vertrekken duurt lang, want ik ben niet fit. We vragen ons af hoever we moeten fietsen en of we wel of niet een hotel moeten boeken in Maillaig…

Bij Carbost komen we langs de verrassing van de dag: de cakebox, met allerlei lekkere cakjes/fudge voor halve prijzen omdat het van gisteren is….het smaakt heerlijk. We fietsen verder langs de Cullins, met prachtige uitzichten, Langs het Loch en vervolgens naar Broadford. Daar lunchen we en besluiten door te fietsen naar Armadale. Daar pakken we de ferry naar Mallaig. Gelukkig is er nog een ferry om 19.00 uur (mochten we die van 17.45 uur niet halen). Zo gezegd, zo gedaan….Nou…ik ben wel heel vaak gestopt om op adem te komen. Deze 74 km was één van de heftigste etappes! Erg mooi maar ook erg pittig.

In de regen: ferry naar Mallaig en trein naar Fort William

Lang verhaal kort, we halen op het nippertje de ferry! In Mallaig slapen we in het duurste (maar ook het minste) hotel (Marine Hotel, bewust geen link!) en de volgende ochtend nemen we, na een slecht ontbijt, de trein naar Fort William. We hebben ons plan opnieuw bijgesteld vanwege de weersvoorspelling. Tien kilometer buiten Fort William hebben we een appartementje geboekt. Het is verschrikkelijk weer onderweg (treinen zijn na onze rit hopeloos vertraagd), jammer want de omgeving is ook hier weer erg mooi.

10/5 Terug op de mooie Caledonia Way

Vandaag starten we route nr 78 langs het Caledonian kanaal. Wat op papier een makkelijke route lijkt, is in de praktijk geen ‘walk in the park’. Het begint rustig langs het kanaal, maar zodra we bij de Lochs aankomen gaat de route het bos in en gaan we ook flink stijgen. Daarnaast komen we nogal wat hindernissen tegen. Het is daarmee wel een afwisselende route. Het weer wisselt ook, de hele dag is het regenpak aan en regenpak uit…


We komen laat aan in Fort Augustus (60 km), waar we in het Loch Ness Guesthouse slapen. Een heerlijke kamer, met gebruik van een prettige lounge en keuken.

11/5 De highlands en de lochs

We slapen lekker en starten de dag met een lekker ontbijtje in de keuken. Het weer is, net als gisteren, wisselvallig. We besluiten verder te gaan over de fietsroute. Dat betekent flink klimmen, de highlands in! Het is een prachtige route, erg afwisselend maar ook wel lang. Met name het laatste stuk, voor Inverness. De gehele fietsroute gaat langs de B852 is dus ook een doorgaande weg. Hier en daar betekent dat ook langsrazend verkeer.

Nadat we boodschappen hebben gedaan bij de Tesco storten we ons in het verkeer van Inverness. We gaan naar de brug over Beauty Firth/Moray Firth. Hier blijkt een omleiding te zijn…wat en hoe is niet duidelijk. We blijken aan de overzijde van de vierbaans autoweg te moeten zijn….Uiteindelijk overgestoken en de brug over gereden. We zijn kapot! Maar de route gaat even vrolijk verder….In Munlochy (70 km) hebben we een fijn hotelletje. Hier willen we een dagje uitrusten. Ware het niet dat Joost ’s avonds bedenkt dat we wel kaartjes voor de trein hebben maar nog geen fietsreserveringen…..Die blijken er niet meer te zijn. Moeten we dus per se morgen met de trein!

12/5 Naar Edinburgh

We hebben slecht geslapen en zijn vroeg wakker. Niet blij. Zien er tegen op om weer over die teringbrug te gaan en willen hier nog niet weg. Na nog een telefoontje met Scotrail hebben we onze fietsreserveringen binnen. We rijden via een kortere route naar de brug en zijn in een uur bij het station…het viel wel mee. De treinreis naar Edinburgh verloopt goed en als we aangekomen zijn fietsen we door het centrum naar onze B + B. Dit blijkt een heel mooi en leuk boutiquehotel te zijn. We hadden hier de laatste nacht al geboekt en zijn blij dat we nu een extra dagje hebben. ’s Avonds gaan we naar de pub in Haymarket.

13/5 Genieten van de Botanische tuin en het National Museum

Na een heerlijk ontbijt met uitzicht op Dean Village gaan we op pad. We wandelen via de Leith rivier naar de prachtige Botanische Tuin. Daarna met de bus naar het centrum om een bezoek te brengen aan het National Museum.

Het National Museum is gevestigd in een mooi gebouw. Het heeft een schitterende natuurhistorische afdeling met veel leuke en interactieve opdrachtjes. We vermaken ons prima. Het uitzicht van de zevende etage over de stad is ook zeker de moeite waard. We pakken ook nog even de design en industriële afdeling mee. Er is teveel te zien! Via het Greyfriar kerkhof en de Victoriastreet lopen we langs het kasteel naar George Street en omgeving. We gaan terug naar het hotel, frissen ons op en gaan dan terug naar Haymarket. Hier drinken we een biertje bij de Ierse Pub en eten we heerlijke pizza bij Pomo Pizzeria. Geweldige keuze!

14/5 Terug naar huis

De volgende ochtend genieten we wederom van het heerlijke ontbijt met oa ‘eggs Benedict’.We rijden via een omweg langs o.a. Holyrood Palace naar het station. De treinreis verloopt prima. Het fietsen in Newcastle is wederom een uitdaging (wat een levendige drukte in het zaterdagse centrum!), maar we halen de ferry. Op de ferry zijn we veel in het observatorium te vinden maar we zien geen zeedieren. Eenmaal aangekomen in IJmuiden duurt het erg lang voordat we van de boot af mogen i.v.m. de douaneperikelen.  We pakken dus maar een trein later. Het is hier stralend weer….Dat scheelt een jas! We kunnen terugkijken op een intensieve maar prachtige reis!